برنامه راهبردی اداره منابع اطلاعاتی و کتابخانه

اهداف راهبردی:

  1. توسعه مجموعه‌ها و محتوای دیجیتال

توسعه مجموعه‌ها و محتوای دیجیتال کتابخانه‌های دانشگاه امام صادق(ع) در حمایت از آموزش، پژوهش و یادگیری الکترونیکی در تمام گستره دانشگاه به صورت یکدست و هماهنگ لازم است شکل گیرد تا در آینده بتوانیم از کتابخانه‌های طراز اول کشور جهت ایجاد کتابخانه ابری باشیم.

  • ساخت فعالانه و مدیریت مجموعه در چارچوب “دانشگاه امام صادق(ع)”.
  • انتخاب مدل‌های جدید انتخاب، سفارش و دسترسی فزاینده با استفاده از محیط تعاملی، که با همکاری کتابخانه واحد خواهران فراهم آمده است.
  • ایجاد مجموعه‌هایی یکدست و هماهنگ برای هر کتابخانه[۱].
  • همکاری داخلی و خارجی در جهت فراهم‌آوردن یک مجموعه گسترده و بی حد و حصر از منابع اطلاعاتی برای کاربران کتابخانه‌ها بدون در نظر گرفتن مکان یا مالکیت منابع. (اتخاذ سیاست دسترسی).
  • شکل‌دهی و اجرای یک راهبرد برای منابع چاپی و دیجیتال که توانایی داخلی را به فرصت‌های تعاملی پیوند دهد.
  • ایجاد زیر ساخت‌های فناوری اطلاعات برای حمایت از رشد و دسترسی به مجموعه‌های دیجیتال.
  • توسعه منابع جهت ارائه در شبکه‌های اجتماعی و اندروید با فرمت‌های خاص.
  • توسعۀ منابع برای کاربران ویژه کتابخانه.
  1. ذخیره، بازیابی و اشاعه اطلاعات

زیرساخت دیجیتال؛ در شکل سخت‌افزار، نرم‌افزار، و خدمات شبکه‌ای شده، کم تعارض و کاربر پسند بوده و نیازهای متنوع جامعه کاربری را شناخته و در برابر ارتباطات بدون مجوز مقاوم است. از ماهیت منابع دیجیتال برای آموزش و پژوهش پشتیبانی می‌نماید و مجموعه‌ای در حال تغییر و توسعه برای مخازن کتابخانه، محتواهای تولید شده توسط کاربران، ابزارهایی برای کاوش و مدیریت انواع محتواها، و خدماتی برای اشتراک و استفاده از دانش و ایده‌ها فراهم می‌نماید. این زیرساخت‌ها مقیاس‌پذیر، توسعه‌پذیر و پایدار هستند و نیاز کاربران به جمع‌آوری، ذخیره‌سازی، استفاده و اشتراک‌گذاری داده‌ها، انتشارات و دیگر مواد پژوهشی را پوشش می‌دهند.

در این حوزه ایجاد زیرساختِ دیجیتالِ پایدار برای حمایت از شیوه‌های در حال گسترش پژوهشی، آموزشی و ارتباط علمی مورد نیاز است. تا به وسیله آن دسترسی مؤثر به دانش و داده‌ها از طریق ارتقاء توان بازیابی اطلاعات، رابط کاربری پیشرفته وبی جهت دسترسی مستقیم، قابل کشف و یکپارچه به محتوای فکری، مجموعه‌ها، و منابع خارج از دانشگاه، بدون در نظر گرفتن فرمت، منبع یا مکان میسر و تعاملات منطقه‌ای، ملی و جهانی فراهم گردد.

  • ترویج دسترسی و توزیع آزاد تحقیقاتِ دانشگاه امام صادق(ع).
  • افزایش دسترسی به بزرگترین کتابخانه‌های دانشگاهی ایران و جهان به صورت شفاف، منطبق بر نیازها و بدون حد و مرز فیزیکی و قابل دسترس نمودن منابع اطلاعاتی با ابزارها، رابط‌های کاربری و شیوه‌های جدید بازیابی اطلاعات (سیستم‌های قدرتمند که در هر زمان و مکانی کاملاً در دسترس هستند.)
  • اولویت‌بندی توسعه زیرساخت بر طبق نیازها و بر اساس بهترین شیوه‌ها
  • ایجاد شبکه خدمات شخصی تخصصی ساده و بهینه تا کاربران قادر باشند کشف کنند، دسترسی داشته باشند و به اشتراک گذارند.
  • تجمیع اطلاعات پایگاه‌های اطلاعاتی از طریق ایجاد یک برنامه دیجیتال‌سازی هماهنگ.
  • منابع و داده‌های اشتراکی خود را تا حد امکان برای اهدافی که کاربران ممکن است تعیین و طراحی نمایند در دسترس سازیم.
  • زیرساخت‌ها از چرخه زندگی برای محتوای دیجیتال شامل جمع‌آوری، ذخیره‌سازی، مدیریت، دسترسی، اشتراک‌گذاری و حفظ درازمدت پشتیبانی می‌کند.
  • دسترسی‌های مقتضی، کنترل شده و حفاظت از حریم خصوصی کاربران در نظر گرفته می شود.
  • زیرساخت دیجیتال ما به سادگی قابل تطبیق با فناوری‌های در حال تغییر و نیازهای پژوهشی کاربران است و می‌تواند باعث ابتکارات تحول‌آفرین[۲] شود.
  • ظرفیت‌های ذخیره‌سازی برای مجموعه‌های خاص، فایل‌های صوتی و تصویری دارای استانداردهای کنونی برای آرشیو، نسخ خطی و دیگر رسانه‌ها آماده شده است و توانایی کافی برای ذخیره مجموعه‌ها را فراهم می‌آورد.
  • بهره‌گیری از بسترهای تعاملی الکترونیکی برای افزایش ارتباط
  • پشتیبانی و توسعه دسترسی به نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای، طراحی و همکاری در ایجاد بسترهای ذخیره و بازیابی اطلاعات در دانشگاه، ترویج استفاده از نرم افزارهای مدیریت منابع اطلاعاتی
  • پشتیبانی از سیستم‌های اطلاعاتی، ارزیابی سیستم‌ها، سازماندهی منابع دیجیتال، دیجیتال‌سازی منابع موجود، بهره‌گیری از بسترهای تعاملی الکترونیکی برای افزایش ارتباط
  1. آموزش، پژوهش و یادگیری

آموزش در کنار پژوهش، از مهم‌ترین وظیفه‌های کتابخانه‌های دانشگاهی است. ارائه پشتیبانی نوآورانه و برنامه‌ریزی شده، برای آموزش و تحقیق؛ در مشارکت با دانشکده‌ها و دیگر نهادهای پشتیبانی آموزشی و پژوهشی و گسترش و تقویت نقش آموزشی و تأثیر پرورشی ما به عنوان یک شریک دانشگاهی امری راهبردی است.

آموزش کتابخانه‌ای بایستی در سراسر دانشگاه و بطور گسترده‌ای درون برنامه‌های تحصیلی کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری برنامه‌ریزی گردد و در محیط آموزش الکترونیکی فراهم شود تا سواد متعدد را یکپارچه و برنامه آموزشی کتابخانه‌ها را با اهداف یادگیری دانشگاه مرتبط سازد.

  • توسعه نقش کتابخانه به عنوان یک شریک آموزشی برای توسعه بیشتر و حمایت از آموزش تطبیقی، انتقادی، و آگاهانه از طریق اَشکال مختلف مشارکت.
  • توسعه و اجرای راهبردهای ارتباطی برای ارائه و انتقال اطلاعاتِ پژوهشی، آموزشی و یادگیری به دانشجویان و محققان.
  • تدوین آئین‌نامه‌های مربوط به آموزش‌های کتابخانه‌ای در جهت حمایت از آموزش‌های کتابخانه‌ای
  • کمک به اساتید، دانشجویان و کارکنان در زمینه افزایش مهارت‌های اطلاع‌یابی (دسترسی به اطلاعات مناسب و با کیفیت)، پیشبرد مطالعات درسی و ایجاد مرکز یادگیری برای کاربران کتابخانه (مرکزی که در آن دانشجویان با فنون نوشتن، تهیّه پیشنهاد پژوهش، چکیده و متون انگلیسی آشنا شوند.)
  • ادغام برنامه‌های آموزشی با خدمات و برنامه‌های آموزشی دانشکده‌ها و همکاری کتابداران با استادان در برگزاری برخی کلاس‌ها
  • برنامه‌ریزی و سیاستگذاری برای اجرای مدیریت دانش، فراهم کردن امکانات برای اجرای مدیریت دانش و نظارت و کنترل فعالیت‌ها
  • سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای حمایت از برنامه‌های علم‌سنجی دانشگاه و نظارت و کنترل آنها
  • ارائه خدمات پشتیبانی از فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه از طریق برگزاری کارگاه‌ها و یا تولید بروشورهایی برای معرفی ابزارهای پژوهشی، شناسایی مجله‌های هسته و …(تهیه راهنماهای مختلف آموزشی و میزان تأثیر آنها در ارتقاء مهارت‌های پژوهشی کاربران و نیز افزایش رضایت آنها ضروری است.)
  • پیشبرد پژوهش و کمک به انتشار دستاوردهای علمی
  • آموزش کاربران و آموزش مفاهیم و فلسفه سواد اطلاعاتی بر پایۀ روش‌های مختلف حضوری و غیرحضوری
  1. حفاظت، نظارت و پشتیبانی

حفاظت از منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانه و نظارت بر اطلاعاتِ آسیب‌پذیر و تحقیقاتی مهم در مشارکت با مسئولان اجرایی و دانشگاهی در سراسر دانشگاه و ماوراء آن.

  • توسعه برنامه‌ها، بهبود زیرساخت‌ها، و توسعه سیاست‌هایی برای پشتیبانی از مدیریت مجموعه‌های دیجیتال
  • اجرای سیاست‌ها و روش‌هایی ایده‌آل در خصوص تضمین امنیت مجموعه‌های کتابخانه دانشگاه
  • توسعه و اجرای مؤثر طرح مدیریت دانش برای سوابق آموزشی دانشگاه و کمک به مستندسازی فرآیندها در همه بخش‌های دانشگاه
  • پایش محیطی کتابخانه و آسیب‌زدایی از منابع اطلاعاتی
  1. فرهنگ سازمانی و توسعه حرفه ای

کتابخانه، یک سازمان آموزشی پژوهشی است که دایماً در حال تحول، انطباق و تغییر شکل است و می‌کوشد تا چالش‌های پیش‌روی پیشرفت کتابخانه قرن بیست و یک را برطرف نماید. هدف این است که قادر باشیم نوآوری تحول‌آفرین را در برگیریم و انتظاراتِ اغلب غیرقابل پیش‌بینی را برآورده نماییم. چالش‌های مربوط به منابع انسانی شامل نیاز دایمی برای تخصص جدید، تجدید نیروی جدید و توسعه داخلی؛ افزایش رقابت با دانشگاه‌های دیگر و کسب مهارت‌های جدید در حوزه‌های نوظهور؛ کسب و حفظ نیروی کاری متنوع؛ و حمایت از تمام اساتید و کارمندان در توسعه حرفه‌ای‌شان و تلاش‌هایشان برای اولویت بخشی تقاضاهای در حال رشد و چندگانه را برطرف نمائیم.

در واقع می‌توان گفت کتابخانه نیاز به فراهم‌آوردن فرصت برای رشد و پرورش، جهت حفظ کارمندان و رضایت آنها و در عین حال جذب استعدادهای برتر با مهارت‌های آکادمیک و تخصصی ادامه می‌یابد. حمایت مدیریت کتابخانه در جهت افزایش توان پرسنل، تصمیم گیری و کار مولد ضروری است. ما به همراه هم یک نیروی کار با مهارت تکنیکی، چند نسلی، و متنوع را پرورش خواهیم داد تا بصورت حرفه‌ای بالاترین سطح از خدمت به جامعه دانشگاه را شکوفا و فراهم کند.

توسعه و حفظ نیروی کار ماهر و فعال که می‌تواند در یک محیط پویا و همواره در حال تغییر و تحول موفق باشد و پیشرفت کند.  همچنین حمایت از یک نهاد آموزشی برای کارمندان کتابخانه با هدف دستیابی به مأموریت‌های کتابخانه پی‌گیری می‌گردد.

  • اتخاذ راهبردهای جدید برای بکارگیری و حفظ نیروی کار مهارتی برای دستیابی به نیروی کار متنوع و متخصص به ویژه در حوزه علم‌سنجی و مدیریت دانش.
  • خلق یک فرهنگ یادگیری برای اینکه کارمندان فرصت کسب مهارت فناورانه، سازگاری با تغییر و همچنین مهارت در مدیریت برنامه‌ها را فرا گیرند.
  • تضمین این که کارمندان در تصمیم‌گیری بر پایه مدارک و شواهد و تشخیص نیازهای سازمانی، حرفه‌ای هستند و برای توسعه خدمات و گردشِ کار می‌توانند داده‌ها را تجزیه و تحلیل نمایند و کتابخانه را در جهت رسیدن به خدمات با کیفیت یاری نمایند.
  • فراهم آوردن انگیزه برای نوآوری و توسعه مهارت‌های متقابل سازمانی
  • ارزیابی و نظارت بر فعالیت‌های کتابخانه و همخوان نمودن آنها با تحولات محیط و نیازها
  • رشد فرهنگ سازمانی فعالیت در کتابخانه و ارائه الگوی رفتاری مناسب.
  • بازآموزی و روزآمد‌سازی آموخته‌ها، بازآموزی مهارت‌های سواد اطلاعاتی، بازآموزی مهارت‌های مدیریت دانش و علم‌سنجی، مدیریت اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی، مهارت‌های تفکر انتقادی و خلاق، مهارت‌های ارزیابی و نظرسنجی، مهارت‌های پژوهش و تدریس.
  • کتابداران توانمندی شناسایی معیارهای علم‌سنجی از جمله در زمینه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و وب‌سنجی را دارند و می‌توانند در این رابطه رهنمودهایی برای افزایش رتبۀ دانشگاه ارائه دهند. ولی تاکنون به علت فعالیت نداشتن دانشگاه‌ در این زمینه، کتابخانه نیز فعالیتی نداشته است.
  • طراحی یک برنامه آموزش توسعه حرفه‌ای برای کتابداران در جهت تأثیر گسترده بر مهارت‌های شغلی‌
  1. ساختمان، تجهیزات

ساختمان کتابخانه‌ها از آن جهت که باید تسهیلات استفاده از خدمات کتابخانه را برای کلیه مراجعان در اسرع وقت فراهم کند، دارای اهمیت می‌باشد. فضای داخلی کتابخانه به لحاظ نورپردازی، صدا ، هوا و دما نقش مؤثری در استفاده بهتر و راحت‌تر از امکانات کتابخانه دارد. تجهیزات نیز در استفاده از خدمات کتابخانه تأثیر بسزایی دارند؛ زیرا این وسایل برای تأمین دو نیاز «آرایش» و «آسایش»‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

باید مجموعه‌ای از فضاهای کتابخانه‌ای در اختیار مهیاء نمائیم که با نیازهای کاربران‌مان منطبق بوده و یک مسیریابی منسجم و قابل پیش‌بینی در سراسر مرزهای مجازی و فیزیکی آن فراهم کنیم، که نیازهای کاربرانِ فعال را برآورده ‌سازد.

 

  • توسعه فضاهای فیزیکی در راستای نیازهای مختلف دانشجویان در جهت موفقیت ایشان
  • بهبود فضای مطالعه
  • نوسازی و تعمیرات مورد نیاز ساختمان
  • رعایت مباحث فنی (برق، آب، تهویه و گرمایش و سرمایش)
  • تجهیزات کتابخانه
  • ایجاد امکانات رفاهی در حد امکان
  • ایجاد فضای دلنشین و آرام جهت مطالعه
  • ایجاد فضاهای اجتماعی (اتاق‌های مباحثه و فضای برگزاری جلسات و نشست‌ها در کتابخانه)
  • بهبود فضای کار برای همکاران
  1. بازاریابی خدمات کتابخانه

تعامل با کاربران از طریق راهبردهای ارتباطی که منابع و خدمات کتابخانه را قابل رویت‌تر، قابل استفاده‌تر و هماهنگ‌تر با نیازهای کاربران می‌سازد.

کتابخانه گستره وسیعی از خدمات و منابع در محیط جهانی عرضه می‌نماید. بازخوردها نشان می‌دهد که کاربران (دانشجویان، اساتید، محققان و مدیران دانشگاه) از خدمات کتابخانه بطور کامل بهره نمی‌برند چرا که نسبت به آن آگاهی ندارند. می‌بایست بازاریابی خود را توسعه داده، و از داخل شروع کنیم، کارمندان ـ بهترین سفیران خدمات ما ـ وسعت کامل خدمات و ابزارهای ما را بطور کامل درک می‌کنند و به تبلیغ خدمات می‌پردازند. باید اَشکال جدید ارتباطی را بکار بگیریم، در شبکه‌های اجتماعی مشارکت کامل داشته باشیم و در عین حال از رسانه‌های قدیمی‌تر نیز استفاده کنیم و مترصد فرصت‌های جدید باشیم. هدف ما دسترسی به کاربران در هر جایی که آنها هستند، می‌باشد. و باید تلاش نمائیم با بِرندسازی گسترده خدمات بیشتری به کاربران‌مان ارائه نمائیم و برای جوامع مختلف بر اساس نیازهای شخصی آنها مجموعه‌سازی کنیم.

  • سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و استفاده از امکانات و شیوه‌های مختلف برای آگاهی‌رسانی، افزایش انتشارات با هدفهای آگاهی‌رسانی و آموزش، توسعه تبلیغات محیطی در مورد فعالیتها و خدمات، استفاده از انواع روشهای مبتنی بر فناوری و سنتی برای تبلیغات و نظارت و کنترل آنها.
  • ارائه راهنما‌ها جهت استفاده از خدمات کتابخانه به فرمت چاپی و چند رسانه‌ای
  • تلاش در جهت توانمند نمودن کارکنان در جهت معرفی خدمات
  • افزایش رغبت دانشجویان به مطالعه (ارتقاء فرهنگ مطالعه)
  • تبلیغات در محیط وب جهت معرفی خدمات کتابخانه به جهانیان (را‌ه‌ندازی سایت و پرتال کتابخانه)
  • ارائه خدمات آگاهی‌رسانی از طریق وبلاگ
  • برقراری ارتباط کتابخانه با گروه‌های مختلف استفاده کننده (دانشجویان، استادان و مسئولان)، ارتباط با دیگر کتابخانه‌ها و سازمان‌های هم‌سنخ
  • ایجاد پرسش و پاسخ در وب سایت کتابخانه و همچنین پرسش‌های متداول
  • ارائه خدماتی از طریق شبکه‌های اجتماعی(تشکیل کانال‌های رسمی و غیر رسمی ارتباط)، ایمیل، چت، و تلفن همراه مانند آگاهی‌رسانی در مورد تازه‌های کتابخانه، پایگاه‌ها، طرح پرسش، رزرو و یا تمدید امانت و نیز استفاده از ابزارهای آگاهی‌رسانی مانند CAS، Alert و RSS

 

  • برنامه‌های کوتاه مدت:

 

  • تأمین منابع چاپی و الکترونیکی مورد نیاز جامعه کاربران کتابخانه به ویژه منابع دیجیتال
    • تدوین خط و مشی تأمین منابع اطلاعاتی
    • یکسان نمودن فعالیت‌های مربوط به تأمین منابع اطلاعاتی برای هر دو کتابخانه دانشگاه
    • ایجاد مجموعه‌های یکدست و هماهنگ برای هر کتابخانه
    • ایجاد همکاری بین‌کتابخانه‌ای فعال حداقل با حضور ۱۰ مرکز در جهت تأمین منابع اطلاعاتی مورد نیاز
    • جلب حمایت سازمان‌های دولتی و غیرانتفاعی
    • تأمین منابع جهت استفاده کاربران خاص (منابع اطلاعاتی ممنوعه، منابع اطلاعاتی برای روشندلان)
    • وجین کتابخانه

۱-۱-۷-۱-  به روز رسانی

۱-۱-۷-۲- پی‌گیری وجین در تقویم زمانی کتابخانه

  • تأمین منابع لازم برای میز مرجع مجازی
  • ذخیره، بازیابی و اشاعه منابع اطلاعاتی موجود با تأکید بر منابع دیداری – شنیداری و منابع دیجیتال و منابع اینترنتی

۱-۲-۱- تکمیل نمودن زیرساخت‌های نرم‌افزاری و اولویت‌بندی توسعه آنها

۱-۲-۱- ۱- حل مشکلات نرم‌افزاری

۱-۲-۱- ۲- ایجاد امکانات دسترسی به تمام کاربران

۱-۲-۱- ۳- تدوین آئین‌نامه استفاده از منابع الکترونیکی دانشگاه

۱-۲-۱- ۴- آغاز راه‌اندازی پرتال کتابخانه

۱-۲-۲- تطبیق زیرساخت‌ها با فناوری‌های روز و ارائه برنامه‌های جدید

۱-۲-۳- ایجاد ظرفیت‌های لازم جهت نگهداری مجموعه‌های خاص

۱-۲-۴- تعریف دسترسی افراد جهت دسترسی به انواع منابع اطلاعاتی

۱-۲-۵- تکمیل کتابخانه‌های شخصی و اشتراک گذاری اطلاعات

۱-۲-۶- ایجاد بسترهای تعاملی الکترونیکی برای افزایش ارتباط بین کتابخانه‌ای

۱-۲-۷- حمایت و پشتیبانی از چرخه زندگی محتوای دیجیتال کتابخانه

۱-۲-۸- ایجاد زیر ساخت‌ها برای میز مرجع مجازی

  • ارائه آموزش‌های الکترونیکی لازم

۱-۳-۱- توسعه نقش کتابخانه به عنوان شریک آموزشی

۱-۳-۲- تدوین آئین‌نامه‌های مربوط به آموزش کتابخانه‌ای

۱-۳-۳- کمک به اساتید، دانشجویان و کارکنان و ایجاد مهارت اطلاع‌یابی در آنان

۱-۳-۴- ایجاد هفته‌های مناسبتی و ارائه آموزش‌های مناسب هر هفته

۱-۳-۵- ایجاد میز مناسبتی و آموزش در کتابخانه

۱-۳-۶- مطالعه در جهت اجرای مدیریت دانش در دانشگاه

۱-۳-۷- مطالعه در جهت راه‌اندازی فعالیت‌های علم‌سنجی دانشگاه

۱-۳-۸- ارتقاء سواد اطلاعاتی کاربران و کارکنان بر پایه آموزش‌های حضوری و غیر حضوری

۱-۳-۹- شناسائی و معرفی نشریات هسته

۱-۳-۱۰- برگزاری کارگاه‌های مختلف پژوهشی

۱-۳-۱۱- انتشار بروشورهای ابزارهای پژوهش

۱-۳-۱۲- ایجاد نقد و رونمایی از کتاب در کنار تالار مرجع

  • حفاظت، نظارت و پشتیبانی از منابع اطلاعاتی

۱-۴-۱- تدوین سیاست‌های نگهداری و امنیت منابع دیجیتال و چاپی

۱-۴-۲- ایجاد فضاهای مناسب جهت نگهداری منابع دیجیتال با همکاری اداره فناوری اطلاعات

۱-۴-۲- ایجاد پشتیبان‌های مناسب(Back up) برای منابع دیجیتال

۱-۴-۳- ایجاد امنیت برای مجموعه‌های دیجیتالی

۱-۴-۵- پایش محیطی کتابخانه توسط کتابخانه ملی

۱-۴-۶- آسیب‌زدائی از منابع چاپی توسط کتابخانه ملی

۱-۴-۶- پی‌گیری استقرار کامل سامانه RFID در هر دو کتابخانه

۱-۴-۷- مطالعه مدیریت دانش سوابق آموزشی دانشگاه و مستندسازی فرآیند‌های مربوط

  • سامان بخشی به وضعیت منابع انسانی کتابخانه

۱-۵-۱- ایجاد انگیزش مناسب در همکاران

۱-۵-۲- برون‌سپاری خدمات تخصصی و استفاده از ظرفیت‌های متخصصان بیرونی و آموزش همکاران در کنار آنان

۱-۵-۳- جذب کارشناسان پاره‌وقت دارای مهارت علم‌سنجی، مدیریت دانش و طراحی وب‌سایت و آموزش همکاران در کنار آنان

۱-۵-۴- ایجاد فرهنگ یادگیری با استفاده از کارشناسان پاره‌وقت و مشوق‌های مختلف

۱-۵-۵- تدوین برنامه آموزشی کامل برای هر کدام از همکاران بر اساس شرح وظائف

۱-۵-۵- برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف برای کتابداران به ویژه اخلاق حرفه‌ای اسلامی

  • سامان بخشی فضاهای کتابخانه و طراحی و معماری مجدد

۱-۶-۱- ایجاد فضای مطالعات گروهی در کنار تالار مرجع

۱-۶-۲- ایجاد فضا جهت نقد و رونمایی کتاب

۱-۶-۳- انتقال دستشوئی‌ها به فضای بیرون ساختمان

۱-۶-۴- بررسی وضعیت برق و روشنایی کتابخانه

۱-۶-۵- موکت مناسب برای کف کتابخانه

۱-۶-۶- تعویض میزهای مطالعه با میزهای دارای برق و چراغ مطالعه

۱-۶-۷- دل انگیز سازی محیط داخلی کتابخانه

۱-۶-۷-۱- ایجاد فضای سبز مصنوعی در کتابخانه

۱-۶-۷-۲- ایجاد آب‌نما مصنوعی در تالار مرجع و مخزن

۱-۶-۷-۳- ایجاد چند دستگاه آکواریوم در مخزن و تالار مرجع

۱-۶-۸- پی‌گیری نصب سیستم‌های اطفاء حریق مناسب برای کتابخانه

۱-۶-۹- پی‌گیری وضعیت بیمه برای کتابخانه و منابع و تجهیزات

۱-۶-۱۰- ایجاد حداقل ۵ آلاچیق در باغچه‌های اطراف کتابخانه

۱-۶-۱۱- ایجاد روشنایی در مسیرهای منتهی به کتابخانه

  • بازاریابی خدمات کتابخانه

۱-۷-۱- ارائه راهنما جهت سهولت استفاده از منابع اطلاعاتی به صورت چاپی و چند‌رسانه‌ای

۱-۷-۲- توانمند نمودن همکاران در جهت معرفی خدمات

۱-۷-۳- تکمیل نمودن تبلیغات محیطی در خصوص خدمات کتابخانه

۱-۷-۴- تلاش در جهت ارتقاء فرهنگ مطالعه

۱-۷-۵- معرفی خدمات کتابخانه به جهانیان از طریق تکمیل نمودن پرتال، سایت و وبلاگ

۱-۷-۶- معرفی خدمات کتابخانه از طریق شبکه‌های اجتماعی(تشکیل کانال‌های رسمی و غیر رسمی ارتباط)

۱-۷-۷- معرفی خدمات از طریق ایمیل، چت، و تلفن همراه مانند آگاهی‌رسانی در مورد تازه‌های کتابخانه، پایگاه‌ها،

۱-۷-۸- ایجاد طرح پرسش و پاسخ بر روی پرتال کتابخانه

۱-۷-۹- راه‌اندازی ‌ویکی‌ها و پادکست کتابخانه و عرضه خدمات ارائه شده در کتابخانه

۱-۷-۱۰- استفاده از ابزارهای آگاهی‌رسانی مانند CAS، Alert و RSS

  • برنامه‌های میان مدت:
    • ادامه تلاش در خصوص تأمین منابع اطلاعاتی چاپی و الکترونیکی برای هر دو کتابخانه
    • تلاش در خصوص استقرار کامل سامانه‌ها
    • ایجاد زیر ساخت‌ها جهت ارائه خدمات کتابخانه بر روی تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی
    • ذخیره و سازماندهی منابع اطلاعاتی به فرمت‌های گوناگون در سامانه دانشگاه
    • تلاش در جهت همکاری با موسسات و سازمان‌های هم‌سنخ
    • تلاش در خصوص ارتقاء وضعیت انتشارات دانشگاه
    • پی‌گیری اتمام عملیات‌های عمرانی کتابخانه
    • طراحی ساختمان جدید برای کتابخانه مرکزی
    • استقرار واحد علم‌سنجی و ارائه گزارش‌های علم‌سنجی به مسئولان
    • استقرار سامانه مدیریت دانش و بهره‌برداری از آن
    • برگزاری دوره‌های مستمر جهت ارتقاء سواد اطلاعاتی کاربران و همکاران
    • تلاش در جهت معرفی خدمات کتابخانه در سطح منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی
    • بهره‌برداری کامل از شبکه‌های اجتماعی در کتابخانه
    • مطالعه در خصوص راه‌اندازی کتابخانه ابری

 

 

  • برنامه‌های بلند مدت:

۳-۱- پی‌گیری برنامه‌های مربوط به تأمین منابع اطلاعاتی

۳-۲- آماده نمودن و پیاده‌سازی نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و زیرساخت‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی کتابخانه ۲

[۱] کتابخانه واحد برادران و خواهران

[۲] نوآوری تحول آفرین نوعی از نوآوری است که سبب ایجاد یک بازار جدید و یا یک شبکه ارزش جدید شده و در نهایت به ایجاد تحول در بازار و یا شبکه ارزش موجود و همچنین کنار زدن پیشتازان و متحدان بازار موجود می‌انجامد

۳-۳-  آماده نمودن و پیاده‌سازی نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و زیرساخت‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی کتابخانه ابری به صورت کامل

۳-۴- ارائه خدمات استفاده از منابع اطلاعات بر روی تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی ‌

۳-۵- تلاش در جهت ارتقاء سطح سواد اطلاعاتی کاربران و کارکنان

۳-۶- ارائه گزارش‌های آماری در خصوص علم‌سنجی و تلاش برای بهبود رتبه دانشگاه

۳-۷- استقرار کامل سامانه مدیریت دانش و بهره‌برداری از آن و ارائه گزارش‌های تخصصی به مسئولان

۳-۸- کوشش در جهت ارتقاء رتبه سایت کتابخانه و دانشگاه

۳-۹- داده‌کاوی و متن کاوی کتاب‌ها، نشریات و پایان‌نامه‌های دانشگاه و ارائه گزارش‌های لازم

۳-۱۰- پیگیری دریافت ISO برای کتابخانه و فناوری اطلاعات